Expertii spun ca aceste doua lucruri sunt secretul pentru a trai o viata mai lunga

Expertii spun ca aceste doua lucruri sunt secretul pentru a trai o viata mai lunga

Zonele albastre și longevitatea

„Zonele albastre” sunt regiuni din lume unde oamenii trăiesc considerabil mai mult. În aceste teritorii găsim octogenari, nonagenari, mulți centenari și chiar supercentenari (persoane care au atins vârsta de 110 ani).

Aceste regiuni au fost numite „zone albastre” după ce demograful belgian Michel Poulain și doctorul italian Gianni Pes au descoperit o populație cu astfel de caracteristici în regiunea Barbaglia (Sardinia, Italia) și au marcat zona cu cerneală albastră.

Un studiu demografic realizat la începutul acestui secol a arătat că unul din 196 de oameni născuți între 1880 și 1890 a atins vârsta de 100 de ani.

Ulterior, cercetătorul american Dan Buettner a inițiat un proiect pentru a identifica alte zone cu rate ridicate de longevitate. El a descoperit patru regiuni suplimentare. Acestea au fost de asemenea numite „zone albastre”: Okinawa (Japonia), Icaria (Grecia), Loma Linda (California) și Peninsula Nicoya (Costa Rica). În toate aceste teritorii există o proporție mare de oameni longevivi, iar fiecare zonă se caracterizează prin trăsături specifice legate de această condiție.

Regiunile cu longevitate ridicată

În regiunea Barbaglia, situată în zona muntoasă a Sardiniei, se găsește cea mai mare concentrație de centenari din lume. Insula Okinawa este locuită de cele mai în vârstă femei de pe Pământ. Icaria, o insulă situată în Marea Egee, are populația longevivă cu cele mai scăzute niveluri de demență senilă. Loma Linda este casa unei comunități de adventiști de ziua a șaptea, a căror speranță de viață este cu 10 ani mai mare decât media din Statele Unite. Iar în Nicoya găsim a doua cea mai mare comunitate de centenari din lume.

Secretul longevității

Ce se află în spatele acestei mari longevități? Echipa condusă de Dan Buettner, compusă din specialiști (medici, antropologi, demografi, nutriționiști, epidemiologi), a călătorit de mai multe ori în diferitele zone albastre și a identificat următorii nouă factori generali de longevitate, legați de dietă și stil de viață:

  1. Activitate fizică intensă și regulată în îndeplinirea îndatoririlor zilnice. Conceptul de stil de viață sedentar este necunoscut în aceste regiuni.
  2. Având un „ikigai” – un cuvânt japonez care definește „motivele noastre de a fi” sau, mai precis, motivele pentru care ne trezim în fiecare dimineață.
  3. Reducerea stresului, un factor strâns legat de aproape toate bolile asociate îmbătrânirii. Reducerea stresului înseamnă întreruperea ritmului normal al vieții zilnice pentru a permite timp pentru alte activități care fac parte din obiceiurile sociale normale.
  4. „Hara hachi bu” – o învățătură confuciană care înseamnă să nu mâncăm până ne simțim plini, ci doar până la 80% din capacitatea noastră.
  5. Prioritizarea unei diete bogate în produse vegetale. Carnea, peștele și produsele lactate pot fi consumate, dar în cantități mai mici.
  6. Consum moderat de băuturi alcoolice, ceea ce confirmă credința că cei care beau moderat trăiesc mai mult decât cei care nu beau deloc.
  7. Implicarea în grupuri sociale care promovează obiceiuri sănătoase.
  8. Participarea la comunități religioase cu practici comune.
  9. Construirea și menținerea relațiilor solide între membrii familiei: părinți, frați, bunici și alții.

Pe scurt, cei nouă factori de longevitate pot fi sintetizați în doar doi.

  1. Menținerea unui stil de viață sănătos ceea ce implică exerciții fizice regulate și intense, includerea de rutine pentru a reduce stresul zilnic, o dietă bazată pe produse vegetale, mâncatul fără a ne umple și consumul moderat de alcool.
  2. Integrarea în grupuri care promovează și susțin aceste „bune practici”: familie, comunități religioase, grupuri sociale, toate având propriul lor „ikigai”, adică propriul „motiv de a trăi”. Există un „ikigai” personal, dar și un „ikigai” colectiv care stabilește obiectivele fiecărei comunități și provocările de depășit pentru a le atinge.

Trăind în acest mod, înseamnă a trăi mai bine și mai mult. Longevitatea poate fi determinată de genetică, dar este și ceva ce poate fi antrenat, așa cum se poate observa în exemplul locuitorilor din zonele albastre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *